A- A A+

TERAPIA ZAJĘCIOWA - STOLARNIA

W pracowni stolarskiej prowadzone prace obejmują szeroki wachlarz aktywności. Uczestnicy uczą się rozpoznawać rodzaje drewna i materiałów drewnopodobnych i nie tylko. W pracowni doskonali się umiejętności bezpiecznej obsługi narzędzi ręcznych tj. piły, dłuta, śrubokręty, kleszcze, obcęgi, imadła i ściski. Kształtuje się i utrwala umiejętności doboru narzędzi do danej czynności tj. oklejanie krawędzi, szlifowanie, bejcowanie, lakierowanie, wiercenie otworów, dłutowanie, wkręcanie wkrętów i śrub, montaż zawiasów i zamków drzwiowych, dokonywanie prostych pomiarów. Uczestnicy wykonują m.in. ramki na zdjęcia, półki, regały, szafy, szafki, donice, kwietniki oraz prowadzą wiele prac naprawczo – konserwatorskich.

Pracownia stolarska obejmuje również:

Pracę z parafiną – wykonywanie świec przeróżnymi technikami (odlew, modelowanie masy parafinowej dłońmi, przerabianie gotowych świec z użyciem różnych elementów).
Renowację starych, drewnianych przedmiotów, postarzanie nowych przedmiotów- technika ta polega na nakładaniu różnych lakierów i farb na przedmioty, przecieraniu przedmiotów papierem ściernym.
W stolarnii wykonujemy także przedmioty na potrzeby innych pracownii, ozdoby tematyczne na daną porę roku oraz ozdoby świąteczne.

W ramach zajęć w pracowni stolarskiej nasi mieszkańcy doskonalą umiejętności:

  •  Posługiwania się prostymi narzędziami i urządzeniami
  •  Organizacją i przygotowaniem sobie stanowiska pracy oraz przestrzeganiem ładu i porządku oraz przepisów BHP i ppoż.
  • Doskonalą umiejętności cięcia desek, płyty wiórowej, sklejki a także wiercenia, gwintowania i wypalania w sklejce.
  •  Pogłębiają zdolności manualne i kształtowanie współpracy w grupie
  •  Pogłębiają wyobraźnię i wykorzystują ją do tworzenia nieoczywistych rzeczy ze zwykłego kawałka drewna.

Wartość terapeutyczna:

  • Poznanie różnych technik obróbki drewna.
  • Rozwijanie poczucia smaku i estetyki.
  • Usprawnienie zdolności manualnych rąk i palców, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości.
  • Rozwój wyobraźni i poczucia sprawstwa kształtowanego przez możliwość tworzenia i wykorzystania własnej pracy do celów artystycznych, użytkowych i zawodowych.
  • Kształtowanie cierpliwości, wytrwałości i poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę oraz umiejętności funkcjonowania i pracy w grupie.